16mm.pl
News

Wzrost liczby kinowych widzów we Francji o 19 procent

Grzegorz Brzeziński2 stycznia 2024
Wzrost liczby kinowych widzów we Francji o 19 procent

Francuski Narodowy Ośrodek Kinematografii (CNC) opublikował we wtorek oficjalne dane dotyczące frekwencji kinowej za 2023 rok. Wynika z nich, że francuskie kina odnotowały 181 milionów sprzedanych biletów, co oznacza wzrost o 18,9 procent w porównaniu do 2022 roku. Mimo pandemii, francuski rynek kinowy okazał się bardziej odporny niż wiele innych krajów i szybciej wrócił do poziomu sprzed COVID-19. Przyczyniła się do tego zarówno atrakcyjna oferta filmów francuskich, jak i brak restrykcji zdrowotnych w kinach.

Odnotowano wzrost o 18,9 procent

Francuski Narodowy Ośrodek Kinematografii (CNC) opublikował oficjalne dane dotyczące frekwencji kinowej za 2023 rok. Wynika z nich, że francuskie kina odnotowały 181 milionów sprzedanych biletów, co oznacza wzrost o 18,9 procent w porównaniu do 2022 roku.

Mimo pandemii, francuski rynek kinowy okazał się bardziej odporny niż wiele innych krajów i szybciej wrócił do poziomu sprzed COVID-19. Dane firmy analitycznej Comscore pokazują, że pod koniec listopada 2023 roku przychody kin w USA były nadal o 21% niższe niż średnia z lat 2017-2019. W Wielkiej Brytanii spadek wyniósł 13%, w Niemczech 14%, we Włoszech 22%, w Hiszpanii 24%, a w Korei Południowej aż 47%.

Sukces francuskich kin przypisuje się zarówno atrakcyjnej ofercie filmów francuskich, jak i brakowi restrykcji zdrowotnych w kinach. 2023 był pierwszym rokiem po pandemii, gdy kina działały bez żadnych ograniczeń.

Mocne lato zwiększyło frekwencję

Kina cieszyły się bardzo dobrym sezonem letnim, na co wpływ miało zjawisko "Barbenheimera" - lipiec przyniósł 13,8 mln sprzedanych biletów (wzrost o 9,3% w porównaniu ze średnią sprzed COVID), a sierpień - 10,5 mln (spadek tylko o 1,3%).

Universal Studios liderem z 7,15 miliona

Liderem francuskiego box office'u okazał się film Super Mario Bros wytwórni Universal Studios. Animacja zebrała 7,15 miliona widzów. Na 2. miejscu znalazła się Barbie od Warner Bros. z wynikiem 5,8 miliona, a na 3. Avatar: Istota wody od Disneya - 5,18 miliona.

Tytuł Wytwórnia Liczba widzów (mln)
Super Mario Bros Universal Studios 7,15
Barbie Warner Bros 5,8

Jedynym francuskim filmem w pierwszej piątce najchętniej oglądanych produkcji był film Asterix i Obelix: Królestwo Środka w reżyserii Guillaume Caneta. Komiksowa adaptacja przyciągnęła 4,48 miliona widzów.

40% udział filmów francuskich

Szereg filmów średniego budżetu, w tym komedia Alibi.com 2, dwuczęściowy film Trzej muszkieterowie Martina Bourboulona oraz oscarowy kandydat Anatomia upadku Justine Triet, pozwoliły zwiększyć liczbę sprzedanych biletów na filmy francuskie do 72 milionów, co dało im 40% udział w rynku.

Prezes CNC Dominique Boutonnat przypisał sukces francuskich kin "różnorodności oferty, szczególnie filmów francuskich oraz zaangażowaniu naszych kin".

Czytaj więcej: Olivia wilde reżyseruje letni komedię świąteczną dla universal

We wrześniu spadek o 20 procent bez hitów

Mimo udanego lata, we wrześniu nastąpił znaczny spadek frekwencji o 20% w porównaniu ze średnią sprzed pandemii. Przyczynił się do tego brak nowych hitów kinowych i silna konkurencja ze strony telewizyjnych transmisji Pucharu Świata w Rugby.

Mamy za sobą rok pełen kinowych wrażeń, a przed nami kolejne miesiące nowych filmowych przygód. Niech francuskie kino kwitnie, a widownia tłumnie zapełnia sale!

Podsumowując 2023 rok, francuska publiczność kinowa udowodniła, że pomimo pandemii wciąż kocha kino i chętnie wraca na duży ekran. A przed krajowymi twórcami i dystrybutorami filmowymi kolejne wyzwania, by utrzymać wysoką frekwencję kinową w 2024 roku.

Podsumowanie

Wzrost liczby kinowych widzów we Francji o 19 procent

Przedstawione dane pokazują, że mimo pandemii, francuski rynek kinowy zdołał odbudować się szybciej niż w wielu innych krajach. Dzięki atrakcyjnej ofercie rodzimych produkcji oraz zniesieniu restrykcji, widownia kinowa chętnie wróciła. Dobre wyniki w okresie letnim świadczą o wciąż silnej popularności kina.

Liderem pod względem frekwencji okazał się animowany film "Super Mario Bros.", ale na uwagę zasługuje również 40% udział filmów francuskich, co pokazuje siłę rodzimej kinematografii. We wrześniu, bez hitowych premier, odnotowano jednak znaczący spadek widzów.

Ogólnie jednak wynik ponad 181 milionów sprzedanych biletów, o prawie 19% lepszy niż przed rokiem, pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Sukces Francji na tle gorszych statystyk z wielu innych krajów pokazuje, że kina mają wciąż duży potencjał.

Można mieć nadzieję, że w kolejnych miesiącach francuskie kino utrzyma wysoką frekwencję. Kluczowe będzie dalsze utrzymywanie atrakcyjnej, różnorodnej oferty filmowej zarówno dla widzów, jak i producentów filmowych. Jeśli trend się utrzyma, kina mają szansę wyjść z pandemii obronną ręką.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wzruszający portret chińskich imigrantów w robotniczej dzielnicy Nowego Jorku
  2. Blog Ari-Maj: fotografia, moda i zdrowy styl życia Ariadny
  3. Wszystkie filmy Johnny'ego Deppa - od debiutu po najnowsze role aktora
  4. Te dwa filmy zdominowały kanadyjskie nagrody filmowe
  5. Zarobki statysty w filmie: realne stawki i wysokość wynagrodzenia dziś
Autor Grzegorz Brzeziński
Grzegorz Brzeziński

Jestem Grzegorz i od dawna pasjonuje mnie sztuka filmowa. Na tym blogu znajdziecie recenzje najnowszych produkcji, analizy fabuł, a także ciekawostki z branży rozrywkowej. Dzielę się swoimi spostrzeżeniami na temat filmów różnych gatunków, od dramatów po komedie

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły