Świat filmu to nie tylko gwiazdy i reżyserzy. Na tegorocznym festiwalu w Cannes wprowadzono nową nagrodę Prix Luciole, która wyróżnia artystów odpowiedzialnych za nieocenione plakaty filmowe. Konkurs ten ma na celu uświęcenie wyjątkowych projektów graficznych, które wzbudzają silne emocje i przyciągają widzów do kin. Ceremonia wręczenia pierwszych nagród Prix Luciole odbyła się w ubiegły piątek w hotelu Le Gray d'Albion.
Zwycięskie plakaty uhonorowane na Prix Luciole
Nagroda Prix Luciole to nowe, prestiżowe wyróżnienie przyznawane za doskonałe sztuki plakatu promujące filmy. Na ceremonii, która odbyła się w Cannes, doceniono prace charakteryzujące się wyjątkową koncepcją artystyczną, mocnym przekazem emocjonalnym oraz wizualną siłą przebicia.
Główną nagrodę, wraz z czekikiem na 1000 euro, otrzymał plakat do filmu "Julie Keeps Quiet" belgijskiego reżysera Leonardo Van Dijla. Jury zachwyciło się nowoczesnym podejściem fotografów Maxa Pinckersa i Sophie Keij, doskonałą równowagą typografii i zdjęć, pomysłowym wykorzystaniem pustych przestrzeni oraz wciągającym zdjęciem odkrywającym psychologię bohaterki.
Drugą nagrodę przyznano studiu Huanghai za plakat do thrillera kryminalnego "She's Got No Name". Doceniono tu mroczną aurę tajemnicy i suspensu oraz ręcznie wykonaną ilustrację, która wyczarowuje scenę brutalnie przerwanych wydarzeń.
Uhonorowanie sztuki plakatowej w Cannes
Inauguracyjna edycja Prix Luciole to wyjątkowe wydarzenie na festiwalu filmowym w Cannes. Nagroda ta zwraca uwagę na często niedoceniany aspekt promocji filmów, jakim jest sztuka plakatowa. Doskonale zaprojektowane plakaty przyciągają widzów do kin niemal tak samo mocno, jak znakomite kadry z produkcji.
Konkurs Prix Luciole organizowany jest przy wsparciu platformy Taopiaopiao oraz Alliance Cinéaste Chine-Europe. Jury tegorocznej edycji stanowili: Sheri Linden z The Hollywood Reporter, Lionel Avignon i Stefan de Vivies ze studia Hartland Villa oraz Thomas Pibarot z sekcji Tygodnia Krytyki w Cannes.
Ceremonię poprowadził aktor i scenarzysta Wu Ke-Xi, który zaznaczył, że dobre plakaty pozwalają wyczuć, jakiego doświadczenia można spodziewać się podczas seansu. To kluczowy element, który pomaga widzom zdecydować się na wybór określonego filmu.
- Główną nagrodę Prix Luciole otrzymał plakat "Julie Keeps Quiet"
- Wyróżniono też prace "She's Got No Name" i "A Fireland"
- Nagrodę publiczności zdobył plakat do filmu "Black Dog"
Czytaj więcej: Liza soberano w amerykańskim debiucie jako lisa frankenstein
Uznanie dla projektantów
Prix Luciole to zasłużone wyróżnienie dla grafików i artystów, którzy niestrudzenie pracują nad wyjątkowymi projektami plakatów. Ich praca często jest niedoceniana, a tymczasem ma niebagatelny wpływ na popularność produkcji. Doskonale zaprojektowane dzieła sztuki z pewnością przykuwają wzrok i budzą ciekawość widzów.
Ceremonia w Cannes nagrodziła najwybitniejsze plakaty z całego świata. Wyróżniona została między innymi praca chińskiego studia Huanghai, które odpowiada za znane grafiki do hitów pokroju "Shoplifters" i "Sąsiada Totoro". To uznanie dla mistrzowskich umiejętności ilustratorów.
Bez wątpienia nagroda Prix Luciole będzie w kolejnych latach zyskiwać na znaczeniu. W świecie kina, gdzie liczy się każda forma promocji, docenienie twórców plakatów filmowych stanowi ważny krok w pozytywnym kierunku.
Te wyjątkowe dzieła sztuki zasługują na aplauz publiczności i mają szansę przyciągać jeszcze więcej miłośników X muzy na seanse.