News

Q&A z reżyserką filmu Rojek Zaynê Akyol na temat brainwashingu

Autor Mariusz Sokołowski
Mariusz Sokołowski14.12.20236 min.
Q&A z reżyserką filmu Rojek Zaynê Akyol na temat brainwashingu

Film dokumentalny "Rojek" powstał z osobistej potrzeby zrozumienia ideologii Państwa Islamskiego. Reżyserka Zaynê Akyol przeprowadziła wywiady z członkami ISIS w więzieniu w Syrii, aby poznać mechanizmy działania brainwashingu. Realizacja projektu była niezwykle niebezpieczna, ale determinacja twórców pozwoliła im dotrzeć do sedna tematu. Artykuł to fascynująca opowieść o tym, jak powstał film badający mroki ludzkiej psychiki.

Jak powstał pomysł na film dokumentalny "Rojek"?

Pomysł na film dokumentalny "Rojek" zrodził się podczas pracy reżyserki Zaynê Akyol nad jej poprzednim filmem "Gulîstan, Land of Roses" z 2016 roku. W filmie tym śledziła ona losy grupy kobiet-żołnierzy z irackiego Kurdystanu. Szukała wśród nich swojej dawnej opiekunki Gulîstan, która pewnego dnia tajemniczo zniknęła z życia młodej Zaynê, by pójść na wojnę.

Kiedy Akyol przyjechała kręcić ten film do irackiego Kurdystanu, akurat tego samego dnia Państwo Islamskie zaatakowało ten region. W trakcie zamieszania nie udało jej się nakręcić filmu o losach Gulîstan, ale zarejestrowała grupę kobiet przygotowujących się do walki z ISIS.

Porażka jako początek nowego projektu

Po zakończeniu zdjęć Akyol odkryła, że prawie wszystkie bohaterki jej filmu zginęły w walce z dżihadystami. To skłoniło ją do rozważenia nowego tematu. Tym razem chciała poznać punkt widzenia kobiet, które dołączyły do ISIS.

Dlaczego reżyserka chciała zrozumieć ideologię Państwa Islamskiego?

Decyzja o nakręceniu filmu "Rojek" wynikała z chęci zrozumienia ideologii Państwa Islamskiego. Reżyserka była ciekawa, w jaki sposób dochodzi do zjawiska "prania mózgu" i jak ktoś może usprawiedliwiać zabijanie niewinnych ludzi w imię swoich przekonań.

Akyol interesowało, dlaczego kobiety decydują się porzucić rodziny i dołączyć do ugrupowania terrorystycznego. Chciała poznać ich motywacje, sposób myślenia i światopogląd. Uznała, że zrozumienie mechanizmów działania ISIS pozwoli je skuteczniej zwalczać.

Jak sama przyznaje, była to jej "osobista misja", by pojąć ideologię i logikę stojącą za okrucieństwami Państwa Islamskiego. Chciała spojrzeć prosto w "oka cyklonu" i z narażeniem życia dotrzeć do źródeł terroru.

Wywiady w więzieniu kluczem do zrozumienia tematu

Sednem filmu "Rojek" są wywiady z członkiniami ISIS osadzonymi w syryjskim więzieniu. To właśnie poprzez bezpośredni kontakt z kobietami "uwiedzionymi" przez tę ideologię Akyol chciała poznać mechanizmy działania brainwashingu.

Czytaj więcej: "Powiększenie" - geneza arcydzieła Michelangelo Antonioniego

W jaki sposób reżyserka znalazła ekipę filmową na plan zdjęciowy w Syrii?

Znalezienie chętnych do pracy przy tak niebezpiecznym projekcie nie było łatwe. Przez trzy lata Akyol poszukiwała operatora, który zgodziłby się jej towarzyszyć podczas zdjęć w Syrii. W końcu, po obejrzeniu próbek jego pracy, zaangażowała francuskiego operatora Nicolasa Canniccioniego.

W ekipie była również Iranka Arshia Shakiba, która zajmowała się dźwiękiem, a później także zdjęciami. Ekipa spędziła w Syrii 6 miesięcy. Warunki były ekstremalne, więc na końcu zdjęć została ich tylko dwójka.

Jakie niebezpieczeństwa czekały ekipę filmową podczas realizacji filmu?

Kręcenie "Rojeku" było niezwykle ryzykowne. W regionie działało wiele komórek ISIS, więc zagrożenie atakiem lub porwaniem było permanentne. Duże zagęszczenie pułapek i zamachowców-samobójców powodowało, że nigdy nie było wiadomo, co może się wydarzyć.

Największym niebezpieczeństwem były śpiące komórki ISIS. Cały czas trzeba było uważać na pułapki i zamachowców.

Poza zagrożeniem fizycznym, ekipa musiała zmagać się także z trudnymi warunkami bytowymi. Brak prądu, kwaterowanie w lesie, problemy techniczne - to wszystko utrudniało realizację zdjęć i stanowiło sporą niewygodę.

Czym różniły się warunki kręcenia filmów "Rojek" i "Gulîstan"?

Zarówno zdjęcia do "Rojeku", jak i do wcześniejszego filmu "Gulîstan" były niebezpieczne i wymagające. Jednak realizacja "Rojeku" była znacznie trudniejsza. W przypadku "Gulîstan" ryzyko było bardziej losowe - zależało od rozwoju wydarzeń wojennych. Natomiast w "Rojeku" niebezpieczeństwo było cały czas obecne w postaci śpiących komórek ISIS.

Film "Gulîstan" "Rojek"
Rodzaj zagrożenia Losowe ataki Stała obecność ISIS
Warunki bytowe Brak prądu, las Więzienie

Ponadto "Rojek" opierał się głównie na rozmowach z członkiniami ISIS, co było znacznie bardziej kłopotliwe i wymagające niż obserwacja żołnierek w "Gulîstanie".

Dlaczego wywiady z członkami ISIS są sednem filmu "Rojek"?

Sednem filmu "Rojek" są wywiady z członkiniami Państwa Islamskiego osadzonymi w syryjskim więzieniu. Poprzez bezpośrednie rozmowy z kobietami "zombifikowanymi" tą ideologią, reżyserka chciała dotrzeć do mechanizmów działania brainwashingu.

Dzięki osobistym historiom bohaterek Akyol mogła poznać ich motywacje, sposób myślenia i logikę, która za tym stoi. To pozwoliło jej lepiej zrozumieć, w jaki sposób ISIS przekonuje ludzi do tak okrutnych czynów i sprawia, że czują się z nich dumni.

  • Bezpośredni kontakt z członkiniami ISIS
  • Poznanie osobistych motywacji
  • Zrozumienie ideologii od środka

Dzięki tym rozmowom reżyserka mogła spojrzeć prosto w "oko cyklonu" i z bliska przyjrzeć się mechanizmom działania ISIS.

Podsumowanie

Przeczytałem fascynujący artykuł na temat powstania filmu dokumentalnego "Rojek". Dowiedziałem się, że pomysł na ten film zrodził się podczas realizacji poprzedniego dokumentu reżyserki Zaynê Akyol zatytułowanego "Gulîstan, Land of Roses". Kluczowe było dla mnie zrozumienie, co skłoniło ją do zgłębienia tematyki Państwa Islamskiego i przeprowadzenia ryzykownych wywiadów z uwięzionymi bojowniczkami ISIS.

Z fascynacją przeczytałem o niebezpieczeństwach, z jakimi musiała się zmierzyć ekipa filmowa podczas realizacji projektu. Uzmysłowiłem sobie, jak wielką determinacją musieli się wykazać, by w tak ekstremalnych warunkach dotrzeć do sedna problemu. Podziwiam odwagę i konsekwencję w dążeniu do celu.

Najciekawsze dla mnie były fragmenty opisujące bezpośrednie spotkania z członkiniami ISIS. Poznanie ich motywacji i sposobu myślenia pozwoliło reżyserce zrozumieć mechanizmy działania ideologii, która usprawiedliwia zbrodnicze czyny. To fascynujące studium natury ludzkiej.

Lektura tego artykułu zainspirowała mnie do refleksji na temat mechanizmów kontroli i manipulacji stosowanych przez różne organizacje. Uświadomiła mi także, jak niewiele trzeba, by z pozoru normalnych ludzi uczynić fanatyków gotowych zabić w imię swoich przekonań.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. TOP 15: Najlepsze filmy familijne na wieczór z rodziną
  2. Najlepsze filmy animowane wszech czasów - subiektywny ranking
  3. Kroki do perfekcyjnego pozycjonowania strony w Google: Przewodnik dla przedsiębiorców
  4. Opiekun - co sądzimy o nowym thrillerze z 2023 roku?
  5. Jak oceniamy nowy film wojenny Siła Ducha z 2023 roku?
Autor Mariusz Sokołowski
Mariusz Sokołowski

Cześć, kinomanie! Jako nieustraszony poszukiwacz kinowych klejnotów, podróżuję przez ekrany w poszukiwaniu ukrytych perełek. Moje recenzje nie skrywają surowych opinii, a analizy oddają klimat każdej produkcji. Odkrywam światło i cień filmowej rzeczywistości, gdzie słowa stają się kluczem do niezwykłych światów i ekranowych historii.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły