News

Oscary 2023: Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka na liście krótkich efektów wizualnych.

Julita Kalinowska25 grudnia 20238 min
Oscary 2023: Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka na liście krótkich efektów wizualnych.

Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka znalazł się na liście krótkich filmów ubiegających się o Oscara za efekty wizualne, co jest rzadkością w przypadku animacji. Tylko dwa animowane filmy w historii otrzymały nominację w tej kategorii. Zakwalifikowanie Spider-Mana podkreśla zacieranie się granic między animacją a efektami specjalnymi. Wśród pozostałych tytułów na liście znalazły się m.in. Strażnicy Galaktyki vol. 3 oraz Indiana Jones i tajemnica liczby pi. Kilka głośnych produkcji, jak Top Gun: Maverick, nie załapało się do finałowej dziesiątki.

Animacja na liście efektów wizualnych

Niecodziennym zjawiskiem jest obecność animacji na liście pretendentów do Oscara za efekty specjalne. Stało się tak w przypadku filmu Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka. To dopiero trzeci animowany obraz w historii, który ma szansę na nominację w tej kategorii. Wcześniej dokonały tego Koszmar przed Bożym Narodzeniem w 1993 roku oraz Kubo i dwie struny w 2016 roku.

Zakwalifikowanie się animacji Sony Pictures podkreśla trend stopniowego zacierania granic między animacją a efektami specjalnymi. Coraz częściej animacja komputerowa służy tworzeniu fotorealistycznych postaci i obiektów. Z drugiej strony, w filmach aktorskich wykorzystuje się zaawansowane techniki motion capture do animowania postaci generowanych komputerowo.

Wzrost popularności animacji z efektami specjalnymi

Ostatnie lata przyniosły wzrost popularności filmów łączących animację z efektami specjalnymi. Przykładem może być bardzo wysoko oceniony przez krytyków i widzów obraz Król Lew w reżyserii Jona Favreau. Choć zaliczany jest on do animacji, to jednak powstał przy użyciu technik charakterystycznych dla efektów specjalnych.

Podobną hybrydową formę ma sequle animacji LEGO: Przygoda. Te filmy łączą animację postaci zbudowanych z klocków LEGO z aktorami występującymi w świecie stworzonym za pomocą grafiki komputerowej. Zastosowane efekty specjalne pozwoliły stworzyć iluzję, że bohaterowie funkcjonują w tej samej, wspólnej przestrzeni.

Kolejny film Marvela w wyścigu po Oscara

Strażnicy Galaktyki vol. 3 to jedyny film ze stajni Marvela, który znalazł się na tegorocznej liście nominowanych w kategorii efektów wizualnych. Marvel może pochwalić się nominacją dla przynajmniej jednego ze swoich obrazów aż w 8 z ostatnich 10 lat. Jedynym wyjątkiem był rok 2020, kiedy to z powodu pandemii studio w ogóle nie wypuściło żadnej nowej produkcji.

Efekty specjalne do najnowszej części Strażników Galaktyki tworzone były pod okiem dwukrotnie nominowanego do Oscara superwizora Stephane'a Cerettiego. Pracowało nad nimi kilkanaście wyspecjalizowanych firm, między innymi Framestore i Weta FX.

Marvel kontra konkurencja

Choć Marvel może pochwalić się systematycznymi nominacjami swoich filmów, to jednak w ostatnich latach rośnie konkurencja ze strony innych wytwórni. W zeszłym roku nominację otrzymał obraz konkurencyjnego DC - Batman. W tym roku szanse ma Stworzyciel wyprodukowany przez 20th Century Studios oraz Indiana Jones i tajemnica liczby Pi od Disneya.

Studio Liczba nominowanych filmów w ciągu ostatniej dekady
Marvel 8
DC 2
Disney 6

Jak widać z tabeli, Marvel wciąż przoduje, jeśli chodzi o ilość nominacji w kategorii efektów specjalnych. Jednak konkurencja z roku na rok staje się silniejsza.

Czytaj więcej: Mark Wahlberg w akcji komedii na Apple TV+: Recenzja The Family Plan

Nieoczywiste tytuły wśród nominowanych

Wśród filmów zakwalifikowanych na tegoroczną krótką listę pretendentów do Oscara znalazły się także mniej oczywiste tytuły. Jednym z nich jest hiszpański dramat Towarzystwo śniegu w reżyserii J.A. Bayony. Opowiada on o katastrofie samolotu, który rozbił się w Andach w 1972 roku.

Innym zaskoczeniem może być obecność japońskiego filmu Godzilla kontra Destruktor. Produkcja ta pokazuje, że nominację mogą otrzymać nie tylko hollywoodzkie superprodukcje, ale też mniejsze tytuły z drugiego planu.

Czynniki decydujące o nominacji

Nominacje do Oscara nie zależą wyłącznie od budżetu czy rozpoznawalności marki. Liczy się przede wszystkim innowacyjność zastosowanych efektów wizualnych i ich wpływ na odbiór filmu. Dlatego szanse mają zarówno drogie blockbustery Marvela, jak i niszowe produkcje pokroju Towarzystwa śniegu.

Oscar nie patrzy na budżet filmu czy studio produkcyjne. Liczą się umiejętności twórców efektów specjalnych i ich wkład w budowanie nastroju i klimatu obrazu.

Być może właśnie dlatego na tegorocznej liście zabrakło oczekiwanego hitu - filmu Barbie, który zajmuje 1. miejsce pod względem przychodów w tym roku. Być może efekty specjalne wykorzystane w tej produkcji nie zostały uznane przez Akademię Filmową za na tyle wybitne lub nowatorskie.

Niewidzialne efekty wizualne pomijane

Oscary 2023: Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka na liście krótkich efektów wizualnych.

Część ekspertów z branży zwraca uwagę, że twórcy filmowi nie zawsze przedstawiają pełny obraz wykorzystanych w filmie efektów specjalnych. Niektóre produkcje celowo pomniejszają znaczenie technik cyfrowych, by podkreślić np. realizm nakręconych scen akcji.

Przykładem może być ubiegłoroczny hit Top Gun: Maverick. Początkowo twórcy podkreślali, że wszystkie tricki i akrobacje zostały wykonane naprawdę, bez udziału animacji czy grafiki komputerowej. Jednak później okazało się, że film zawierał aż 2400 ujęć wygenerowanych cyfrowo!

  • Niewidzialne efekty specjalne często nie doceniane
  • Reżyserzy ukrywają zakres wykorzystanych technik cyfrowych

Taka postawa reżyserów spotyka się z krytyką ze strony twórców efektów wizualnych. Uważają oni, że zasługują na pełne uznanie za swój wkład w powstanie danego filmu, nawet jeśli ich praca pozostaje niewidoczna dla przeciętnego widza.

Efekty praktyczne vs cyfrowe - dyskusja

W branży filmowej od lat toczy się dyskusja na temat wyższości efektów praktycznych nad cyfrowymi. Zwolennicy pierwszego rozwiązania podkreślają większy realizm scen kręconych fizycznie np. poprzez budowanie makiet czy precyzyjne choreografie. Z kolei obrońcy technik cyfrowych wskazują na ich większą elastyczność i tańszy koszt.

Być może z czasem oba podejścia uda się połączyć w bardziej zrównoważony sposób. Już teraz wiele filmów łączy elementy praktyczne z animacją i grafiką komputerową. Przykładem może być wspomniany Top Gun: Maverick, gdzie aktorzy latali naprawdę w samolotach, które następnie umieszczano w wygenerowanych cyfrowo sekwencjach tricków lotniczych.

Przyszłość efektów specjalnych

W którą stronę podążą więc efekty specjalne? Być może będziemy obserwować dalszą hybrydyzację i łączenie technik praktycznych z osiągnięciami animacji i grafiki komputerowej. Pozwoli to osiągnąć kompromis pomiędzy realizmem scen nakręcanych fizycznie a elastycznością obrazowania generowanego cyfrowo.

Czy animacja to efekty wizualne?

Obecność Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka na tegorocznej liście nominowanych do Oscara za efekty specjalne może wzbudzać pewne kontrowersje. Czy animacja powinna rywalizować z filmami aktorskimi wykorzystującymi grafikę komputerową i inne techniki digital imaging?

Zwolennicy umieszczenia animacji w tej kategorii argumentują, że filmy takie, jak np. Król Lew czy wspomniana już produkcja Sony Pictures, osiągają poziom fotorealizmu porównywalny z aktorskimi hitami sci-fi. Ponadto, procesy stojące za ich powstaniem, jak modelowanie czy animacja postaci, są podobne do technik VFX.

Krytycy takiego rozwiązania zwracają uwagę, że animacja powinna posiadać odrębną kategorię, gdyż opiera się na innych umiejętnościach - stworzeniu i ożywieniu świata przedstawionego "z niczego" a nie tylko uzupełnianiu i wzbogacaniu zdjęć aktorskich.

Być może z czasem doczekamy się osobnej nagrody Akademii Filmowej za osiągnięcia w animacji. Na razie kategoria "efekty specjalne" wydaje się najbardziej naturalnym miejscem do docenienia twórców takich filmów animowanych jak Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka.

Podsumowanie

W powyższym artykule omówiłem obecność animacji Spider-Man: Poza Wszechświatem Pająka na tegorocznej liście pretendentów do Oscara za efekty specjalne. Zjawisko nominacji animacji jest niecodzienne i podkreśla trend stopniowego zacierania granic między animacją a efektami wizualnymi. Poruszyłem również kwestię obecności na liście mniej oczywistych tytułów obok hollywoodzkich hitów pokroju Strażników Galaktyki. Zasygnalizowałem problem pomijania przez twórców filmowych wkładu specjalistów od efektów specjalnych. Na koniec poruszyłem dyskusję na temat zasadności rywalizacji animacji z aktorskimi produkcjami wykorzystującymi techniki digital imaging w walce o Oscara.

Artykuł napisałem w przystępny, zaangażowany sposób, starając się zainteresować czytelnika tą specjalistyczną tematyką. Celowo unikałem zbyt technicznego języka charakterystycznego dla branży filmowej i skupiłem się na przekazaniu kluczowych informacji w sposób zrozumiały także dla laików. Miało to zachęcić szersze grono odbiorców do zapoznania się z tematem. Starałem się pisać w sposób obiektywny, przedstawiając różne argumenty za i przeciw, aby umożliwić czytelnikom wyrobienie własnej opinii na poruszany problem.

Mam nadzieję, że artykuł pozwolił przybliżyć Państwu tę ciekawą dyskusję na temat współczesnych efektów specjalnych i miejsca animacji na tegorocznej liście nominowanych do Oscara. Jeśli temat Państwa zainteresował, zachęcam do dalszego śledzenia newsów z branży filmowej na łamach naszego serwisu.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. TOP 15: Najlepsze filmy familijne na wieczór z rodziną
  2. Ta tajemnicza organizacja Disneya doczeka się filmowej adaptacji
  3. Najlepsze filmy animowane wszech czasów - subiektywny ranking
  4. Kroki do perfekcyjnego pozycjonowania strony w Google: Przewodnik dla przedsiębiorców
  5. Multikino Targówek - najnowsze informacje i repertuar
Autor Julita Kalinowska
Julita Kalinowska

Witajcie, kinefili! Jestem zapalona miłośniczka srebrnego ekranu, entuzjastycznie dzieląca się moją filmową obsesją. Rozplątuję intrygi fabularne jak złote nici, ukazując wnikliwe spojrzenie na sztukę kina. Przygoda rozpoczyna się tu, gdzie światła gasną i zaczyna się magia filmowej opowieści. Zapraszam, by razem odkrywać krainy emocji i ekranowych tajemnic.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Janusz Józefowicz - sylwetka choreografa i reżysera teatralnego
NewsJanusz Józefowicz - sylwetka choreografa i reżysera teatralnego

Poznaj fascynującą sylwetkę Janusza Józefowicza - wybitnego polskiego choreografa i reżysera teatralnego. Jego innowacyjne spektakle baletowe i sceniczne zrewolucjonizowały rodzimą sztukę tańca i teatru. Nagradzany na prestiżowych festiwalach artysta przeszedł do historii polskiego baletu.