Inspiracja monumentalnym southwestem w filmach Forda to kluczowa idea, która przyświecała scenografii do najnowszego filmu Wesleya Andersona. Reżyser, znany ze swojego oryginalnego, wręcz baśniowego stylu, tym razem sięgnął po westernowe klimaty, aby stworzyć tytułowe miasteczko Asteroid City. Jego scenograf Adam Stockhausen, odpowiedzialny za projekt plenerów i wnętrz, zaczerpnął garściami z klasycznych obrazów takich twórców, jak John Ford. Barwne, monumentalne pejzaże Monument Valley stały się inspiracją do stworzeniafilmowej scenografii, będącej hołdemdla amerykańskiego kina i telewizji lat 50.
Inspiracja monumentalnym southwestem w filmach Forda
Klasyczne westerny w reżyserii Johna Forda odegrały kluczową rolę w pracach nad najnowszym filmem Wesleya Andersona "Asteroid City". Ich monumentalne, szerokie kadry pustynnego krajobrazu stały się natchnieniem dla scenografa Adama Stockhausena przy projektowaniu tytułowego miasteczka będącego miejscem akcji musicalu osadzonego w latach 50. XX wieku.
Słynne ujęcia Doliny Monumentów ze "Szukaczy" posłużyły za punkt odniesienia w budowaniu iluzji ogromnej westernowej przestrzeni na niewielkiej scenie filmowej. Dzięki zastosowaniu malowanych tła i wyrzeźbionych z pianki formacji skalnych scenografowi udało się oddać klimat amerykańskiego Południowego Zachodu i zarazem nadać realizacji baśniowy, nierealistyczny charakter.
Odtworzenie architektury lat 50. na planie zdjęciowym
Cała scenografia filmu "Asteroid City" bazuje na odwzorowaniu amerykańskiej architektury i designu lat 50. Przy projektowaniu poszczególnych obiektów sięgnięto po rozwiązania charakterystyczne dla tamtych czasów.
Motel, w którym mieszkają bohaterowie, zbudowany jest z elementów typowych dla budownictwa Nowej Anglii. Wykorzystano m.in. charakterystyczne daszki, drewniane ściany czy ozdobne detale z epoki. Całość sprawia wrażenie przeniesionej do odległego zakątka Dzikiego Zachodu.
Barwna sceneria pustynnego pejzażu
Choć akcja osadzona jest w niewielkim westernowym miasteczku, przywiązano ogromną uwagę do oddania charakteru całego regionu. Na planie filmowym odtworzono barwny, momentami wręcz bajkowy krajobraz amerykańskiego Południowego Zachodu.
Podstawą były liczne, szczegółowe zdjęcia charakterystycznej roślinności i ukształtowania terenu. Posłużyły one do stworzenia realistycznej scenografii z typowymi wieżowcami z piaskowca, kanionami czy rozległymi pustyniami.
Całość sprawia wrażenie magicznej krainy, będącej połączeniem Dzikiego Zachodu z baśniowym światem Andersena.
Zastosowanie efektów specjalnych
Dużą rolę odegrały także efekty specjalne pozwalające rozszerzyć pozornie niewielką przestrzeń studyjną do monumentalnych rozmiarów. Za ich pomocą stworzono iluzję ogromnych gór czy bezkresnych równin, na których rozgrywa się akcja musicalu.
Specjalne ekrany LED wykorzystano również przy kręceniu scen nocnych na otwartej przestrzeni. Pozwoliło to na precyzyjne odwzorowanie gwiaździstego nieba, które stanowi ważny element fabuły skupionej wokół obserwacji kosmosu.
Czytaj więcej: Klasyki kina 2024: Czarnoksiężnik z Krainy Oz, Okno na podwórko, Przeminęło z wiatrem, Gorączka opowieści 2024.
Kolaż elementów architektury epoki w dekoracjach miasteczka
Projektując poszczególne budynki w westernowym miasteczku Asteroid City, wykorzystano charakterystyczne detale architektoniczne z różnych rejonów Ameryki.
Daszki z Nowej Anglii, witryny sklepowe ze Środkowego Zachodu, neony z occlusion california - wszystkie te elementy połączono w spójną, acz eklektyczną całość. Efektem jest niepowtarzalny, wyjątkowy klimat prowincjonalnej osady.
Budynek | Zastosowane detale |
Motel | Dachy z Nowej Anglii, drewniane ściany |
Kawiarnia | Witryny ze Środkowego Zachodu |
Kino | Neony z Kalifornii |
Indywidualne projekty poszczególnych obiektów
Pomimo licznych nawiązań do architektury lat 50., każdy budynek w Asteroid City zaprojektowano indywidualnie, bez powielania gotowych wzorów. Pozwoliło to stworzyć wyjątkowy, niepowtarzalny klimat prowincjonalnej osady.
Przy projektowaniu poszczególnych obiektów scenograf inspirował się charakterystycznymi elementami epoki, tworząc z nich spójną, lecz kreatywną i niestandardową całość.
Wykorzystanie nietypowych rekwizytów w scenografii westernu
Charakterystycznym elementem scenografii w filmie "Asteroid City" są liczne, humorystyczne akcenty mające zaskoczyć widza i zburzyć jego oczekiwania co do typowego westernu.
I tak w pokojach motelowych nie brakuje nowoczesnych automatów z napojami i przekąskami, a elewacje budynków ozdabiają barwne, błyszczące neony. Zestawienie tych detali z surowym otoczeniem pustyni tworzy zaskakujący, acz spójny efekt.
- Automaty w pokojach motelowych
- Błyszczące neony na elewacjach
- Inne współczesne akcenty w westernowej scenerii
Te z pozoru nieoczywiste rekwizyty wzmacniają baśniowy, nierealistyczny charakter westernowej scenerii, zaskakując widza i bawiąc go jednocześnie.
Podsumowanie
W powyższym artykule omówiłem kulisy prac nad scenografią do najnowszego filmu Wesleya Andersona "Asteroid City". Jak zawsze w przypadku tego niezwykłego reżysera, projekt plenerów i dekoracji odgrywa kluczową rolę w budowaniu klimatu całej produkcji.
Przybliżyłem, w jaki sposób scenograf Adam Stockhausen wykorzystał monumentalne pejzaże z klasycznych westernów, by stworzyć iluzję ogromnej przestrzeni w stosunkowo niewielkiej scenerii filmowej. Opisałem detale nawiązujące do amerykańskiej architektury lat 50., które posłużyły do wierngo odwzorowania prowincjonalnego miasteczka z tamtych czasów.
Zaprezentowałem również, w jaki sposób za pomocą barwnych, malowniczych tł i efektów specjalnych udało się oddać bajkowy, wręcz baśniowy charakter pejzaży Dzikiego Zachodu. Omówiłem też charakterystyczne, zaskakujące detale mające zburzyć stereotypowy obraz westernu i zadziwić widza.
Mam nadzieję, że artykuł pozwolił bliżej przyjrzeć się niezwykłej pracy, jaka stoi za wizualną stroną najnowszego dzieła kultowego reżysera. Zapraszam do lektury i obejrzenia filmu, aby w pełni docenić omawianą scenografię.