Nr 34: Zgrywa

ZGRYWA

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

Co kryje się pod tematem naszego numeru? Z pewnością tendencja współczesnego kina do stosowania nieustannej gry masek, ironii, bycia zawsze trochę „przegiętym”. Jak pokazuje choćby ostatni przykład „Tajemnic Silver Lake” Davida Roberta Mitchella, kino to rodzaj pełnego czułości pastiszu, gry konwencją, intertekstualnej zabawy. W poszukiwaniu materiału na parodię czy pastisz, zachęciliśmy naszych autorów do zgłębiania dwuznacznej przyjemności kina zgrywy. Kina, które oprócz intelektualnej rozpaczy, niesie ze sobą doskonały komentarz do kluczowych zdobyczy popkultury.

W dziale Powiększenie zaczynamy więc od największej serialowej zgrywy ostatnich lat, czyli „American Vandal”. Piotr Hadyna stara się znaleźć odpowiedzi na pytanie, kto w nominowanej do Emmy produkcji Netflixa zabił, tfu… Kto namalował penisy na samochodach nauczycieli oraz wywołał masową biegunkę w szkolnej stołówce.

Motyw zgrywy to również nieodłączny element kina Davida Roberta Mitchella, a przede wszystkim jego najnowszego filmu. Natalia Przybysz dostrzega w „Tajemnicach Silver Lake” nie tylko zabawę konwencją czy filmowy żart z doszukiwaniem się ukrytych znaczeń, ale także komentarza na temat ról kobiecych w kinie. Temat naszego numeru zamyka Jasiek Bryga i jego spostrzeżenia wokół kina Matthew Vaughna.

Spokojnie, nie tylko filmową zgrywą człowiek żyje! W dziale Szerokie ujęcie będzie o ostatnich festiwalach: Patryk Rzemyszkiewicz relacjonuje 9. American Film Festival, natomiast Łukasz Kiełpiński poszukuje konfliktu pomiędzy materią a transcendencją na 26. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Camerimage. Jakby tego było mało Piotr Szubra przybliża definicję fotosów filmowych, zaś o istocie kina i generowaniu przez nie tajemnicy opowiada Krzysztof Ruben.

W tym miesiącu nie zabraknie również recenzji. W tekście Asi Najbor wyróżnionym w konkursie filmowokrytycznym „Powiększenie” przeczytamy o zwycięzcy Złotego Niedźwiedzia, filmie „Touch Me Not”, zaś Małgorzata Mączko recenzuje przedpremierowo „Nienawiść, którą dajesz”. Ida Marszałek sprawdza, czy faktycznie „Źle się dzieje w El Royale”, a Bartosz Markowski spogląda na zdobycze współczesnego kina „Z perspektywy Paryża”. Na koniec rozsiadamy się na kanapie i włączymy pakiet udostępniony przez platformę Netflix: Magdalena Wilk bierze pod lupę „Apostoła” Garetha Evansa, Sara Karmańska szuka śladów feminizmu w wersji pop w „Chilling Adventures of Sabrina”.

Jak zawsze zapraszamy na naszą stronę internetową oraz fanpage. Kolejnego numeru „16mm” możecie spodziewać się już w grudniu!

Redakcja 16mm

W powiększeniu
Psikutas bez „s” || Piotr Hadyna
Kobiety, żarty i buzia Garfielda || Natalia Przybysz
Szpieg, z którego… brechtamy. Kino Matthew Vaughna || Jasiek Bryg

Szerokie ujęcie
Kino z innej półki – 9. American Film Festival || Patryk Rzemyszkiewicz
Uwikłany w materię – 26. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage || Łukasz Kiełpiński
Fotos. Najlepszy przyjaciel filmu || Piotr Szubra
Zachowaj dystans || Krzysztof Ruben

Recenzje
Banał, który dotyka. „Touch Me Not” || Asia Najbor
Głos odwagi. „Nienawiść, którą dajesz” || Małgorzata Mączko
Królewski sen. „Źle się dzieje w El Royale” || Ida Marszałek
Raj utracony. „Apostoł” || Magdalena Wilk
Z perspektywy kinofila. „Z perspektywy Paryża” || Bartosz Markowski
Wiedźmy, Netflix, feministki || Sara Karmańska

/na stronie głównej – „Kick-Ass” (2010, reż. Matthew Vaughn)