Nr 27: Powrót

POWRÓT

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

już za kilka dni wszyscy wrócimy do swoich domów rodzinnych: pierwszej gwiazdki, karpia, barszczu i ulubionych filmów powtarzanych w okresie świąt. Naturalnie takie powroty, są ważnym elementem naszej tożsamości, jednak ten motyw był dla nas ważny przynajmniej z jeszcze jednego powodu. Po kilku miesiącach nieobecności, „16mm” wraca do gry! Wszystko w nowej formule numerów online, a także w całkowicie odświeżonym składzie redakcyjnym. Jeśli jeszcze nas nie znacie, to przyszedł czas na krótką prezentację!

„W powiększeniu” Jakub Dzióbek, postanowił dowieść bogactwa zagadnienia powrotu w kinie. Poszukuje zatem naszego motywu przewodniego w miejscach nieoczywistych, nie dla wszystkich zrozumiałych, o których wielu z was nie miało pojęcia – pośród adaptacji biblijnych opowieści, horrorów o zombie, a także filmów z … Billem Murrayem. Nieco bardziej przyziemne spojrzenie proponuje z kolei Łukasz Kiełpiński, pochylając się nad pojęciem „kina gorzkiego powrotu”, a zarazem starając się wyjaśnić, co dla współczesnych twórców oznacza wizyta w ojczystych stronach. W klimacie numeru pozostał też Bartosz Tesarz, który skupia się na powrocie Paula Verhoevena do rodzinnej Holandii.

W dziale „Szerokie ujęcie” tym razem oddajemy głos polskim twórcom, którzy zdecydowali się opowiedzieć nam o swoich prywatnych powrotach. Mateusz Demski w rozmowie z Piotrem Domalewskim, zagląda za kulisy powstania najgłośniejszego polskiego debiutu tego sezonu, czyli „Cichej nocy”. Ile z Wigilii u Domalewskich zostało na dużym ekranie? Jaką funkcję po powrocie w rodzinne strony spełnia laureat Złotych Lwów? Przekonajcie się sami. Natomiast Adam Guziński, reżyser „Wspomnienia lata”, a także docenionego przed laty w Cannes „Chłopca na galopującym koniu”, zdradza nam powody swojej dziesięcioletniej przerwy od kina.

Temat powrotu poruszamy również w dziale „Recenzje”. Wśród szarych zjadaczy wigilijnego karpia, wyznawców „Kevina samego w domu” i odwiedzających stare śmieci synów marnotrawnych z „Cichej nocy” staje Asia Najbor. Katarzyna Ryba zakłada kamasze i powraca wraz z Emirem Kusturicą na front byłej Jugosławii, a ponadto Mateusz Demski poszukuje nostalgicznych nawiązań do tradycji filmowego modernizmu w „Tamtych dniach, tamtych nocach” Luci Guadagnino.

Na koniec zapraszamy do wyjścia poza salę kinową, gdzie również rozglądamy się za motywem powrotu. A dzieje się tam naprawdę dużo! W tym wydaniu dział „Poza kinem” opanowali medioznawcy – Katarzyna Ryba komentuje powrót Netflixa do strategii CSR po skandalu z udziałem Kevina Spaceyego, natomiast Mateusz Słowik w rozmowie z Jackiem Nagłowskim, zastanawia się nad prawdopodobieństwem ziszczenia snu naszych prapradziadków (sic!) o przejściu do wirtualnej rzeczywistości.

Zapraszamy także do powrotu na naszą stronę internetową oraz fanpage. Kolejnego numeru „16mm” możecie spodziewać się już w połowie stycznia!

Redakcja 16mm

W powiększeniu
Neo przeżywa Dzień Świstaka, czyli kinowy powrót inaczej || Jakub Dzióbek
Każdy ma w domu to samo. Kino gorzkiego powrotu || Łukasz Kiełpiński
Paula Verhoevena powroty do domu || Bartosz Tesarz

Szerokie ujęcie
Zrobiłem dokładnie taki film, jaki chciałem – rozmowa z Piotrem Domalewskim || Mateusz Demski
Nie jestem człowiekiem, który na siłę szuka sensacji – rozmowa z Adamem Guzińskim || Mateusz Demski i Joanna Krygier

Poza kinem
Turn over the table, czyli netflixowa polityka CSR || Katarzyna Ryba
Czy wirtualna rzeczywistość nas pochłonie? – rozmowa z Jackiem Nagłowskim || Mateusz Słowik

Recenzje
All I (don’t) want for Christmas || Asia Najbor
Na drodze donikąd. „Na mlecznej drodze” || Katarzyna Ryba
Ukryte pragnienia. „Tamte dni, tamte noce” || Mateusz Demski

/na stronie głównej – „Powrót” (2003, reż. Andriej Zwiagincew)

Poprzedni numer – „Przypadek”