Aktualny numer

EDUKACJA

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

Jak pokazuje kino, szkolne lata to przełomowy moment w życiu każdego z nas. To przede wszystkim czas zderzenia z rówieśnikami – wzmożonej edukacji emocjonalnej i moralnej. Sporo nakręcono filmów, których akcja rozgrywa się w murach szkoły.

Filmowa szkoła niejedno ma imię. W dziale „W powiększeniu” udowadnia to Kamila Cieślik skupiając się na kultowych slasherach, które oprócz krwawej jatki, oferują wgląd w umysły wchodzących w dorosłość nastolatków. Z kolei Anna Godoń Krzysztof Ruben poświęcają uwagę nie tyle adeptom, co charyzmatycznym pedagogom. I przypominają dwie ważne rocznice – 30 lat „Stowarzyszenia umarłych poetów” Petera Weira oraz 15 lat „Pana od muzyki” Christophe’a Barratiera. 

W dziale „Szerokie ujęcie” tym razem skupiamy się na sylwetce Paula Schradera – weterana kina hollywoodzkiego, a także uznanego teoretyka filmowego, szczególnie zainteresowanego europejskim kinem autorskim. Do dziś najsłynniejszym dziełem Schradera pozostaje scenariusz  kultowego „Taksówkarza”, ale to zaledwie wycinek jego obszernej twórczości. Po więcej odsyłamy do tekstu Bartosza Markowskiego: „Transcendencja w wydaniu amerykańskim. O twórczości Paula Schradera”.

Na koniec jak zwykle zachęcamy do przeczytania recenzji premierowych filmów! Zażalenia do „Avengers: Koniec gry”, zgłasza Bartosz Markowski. Związków pomiędzy literaturą Ciorana, Camusa, a filmem „Dzika grusza” Nuriego Bilge Ceylana poszukuje Mateusz Rosicki. Natomiast Patryk Rzemyszkiewicz wraca do tematu numeru, a to za sprawą „Przedszkolanki” Sary Colangelo. 

Jak zawsze zapraszamy na naszą stronę internetową oraz fanpage. Kolejnego numeru „16mm” możecie spodziewać się już pod koniec czerwca!

Redakcja 16mm

W powiększeniu
Zabili go, gdy dorastał || Kamila Cieślik
Edukacja dla wrażliwych || Anna Godoń
Pociąg do Życia || Krzysztof Ruben

Szerokie ujęcie
Transcendencja w wydaniu amerykańskim. O twórczości Paula Schradera || Bartosz Markowski

Recenzje
Cena odwagi. „Avengers: Koniec gry” || Bartosz Markowski
Między Cioranem a Camusem. „Dzika grusza” || Mateusz Rosicki
Pozapogramowe  nauczanie. „Przedszkolanka” || Patryk Rzemyszkiewicz

/na stronie głównej – „Rushmore” (1998, reż. Wes Anderson)