No 11: Mniejszości

happy_together_blu-ray4Happy Together (1997, reż. Kar Wai Wong)

Mniejszości

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

pewnie wiele razy zastanawialiście się, czy mniejszości rzeczywiście przejmują potajemnie kontrolę nad światem. Niestety na to pytanie pewnie nie uda się nam odpowiedzieć, jednak zrobimy co w naszej mocy, żeby w tym miesiącu zgłębić nieco temat (nie)obecności mniejszości w kinie (i nie tylko). Zajmiemy się przede wszystkim tymi mniejszościami, wokół których toczy się najintensywniej dyskusja społeczna.

W powiększeniu znajdziecie więc tekst Ady Minge o Życiu Adeli, przedstawiającym związek lesbijski, odczytany przez autorkę przez pryzmat teorii Lacana i twórczości Baudelaire’a. Ada Kotowska zajmuje się z kolei sytuacją niebiałych aktorów w Hollywood, stawiając pytanie, czy w rywalizacji oscarowej powinien liczyć się bardziej talent, niż poprawność polityczna. Magdalena Walo postanowiła skupić się na sytuacji w naszym kraju i stara się wyjaśnić, jak Cyganie ukazywani są na polskim ekranie.

W klimacie numeru pozostali też autorzy piszący w Szerokim ujęciu. Basia Rusinek w rozmowie z Grzegorzem Jaroszukiem, którego debiut pełnometrażowy Kebab i Horoskop wkrótce w kinach, zastanawia się między innymi nad specyficznym, i nie dla wszystkich zrozumiałym, poczuciem humoru reżysera. Łukasz Grela, bazując na ukazaniach antyutopii w literaturze, stara się z kolei wyjaśnić, w jaki sposób szczęście wszystkich może zostać zbudowane na nieszczęściu bezbronnej jednostki.

Dział Obiektywnie/rysunkowo w tym wydaniu jest zdecydowanie bardziej rysunkowy, niż obiektywny oraz bardzo polski. Iga Lipińska powraca do lat młodości (swoich rodziców) i opowiada o serialu animowanym dla dzieci w okresie PRL-u. Niestety powoli takie tytuły jak Przygody Misia Colargola czy Pomysłowy Dobromir znane są już zdecydowanej mniejszości z nas, a szkoda.

Temat naszego numeru, chyba po raz pierwszy, tak wyraźnie odcisnął się także na dziale Poza kinem. Filip Jankowski postanowił opisać konflikt panów i poddanych z perspektywy Muriel Tramis, zaś Mateusz Piesowicz zauważył pojawienie się (w końcu) pełnokrwistych postaci transgenderycznych w świecie seriali za sprawą Orange Is the New Black oraz Transparent.

W gorącym, oscarowym okresie nie zapomnijcie także zajrzeć do naszego działu recenzji, który być może będzie pomocny w wybraniu własnego zwycięzcy tegorocznej rywalizacji. Zobaczcie, jak wyglądają Exodus: bogowie i królowie, Whiplash, Birdman oraz Turysta oczami Michała Kucharczyka, Karoliny Dzieniszewskiej, Alicji Mazurkiewicz i Moniki Boguskiej.

Na deser proponujemy morze krwi, ucięte kończyny i pełno przemocy w niecenzurowanym przez chińskich urzędników felietonie Ariany Jeż. Szukajcie go w 17 mm.!

Nie zapomnijcie też zajrzeć do nowej zakładki na naszej stronie i obejrzeć drugi już odcinek W 16. rzędzie! Razem z Przystankiem Student oraz Kinem Pod Baranami (serdecznie dziękujemy za udostępnienie sali) przygotowaliśmy materiał, w którym w większości będzie o mniejszości.

Redakcja „16 mm”

W powiększeniu
Kechiche’a Kwiaty Zła || Ada Minge
Musi być kolorowo || Ada Kotowska
Cyganie na polskim ekranie || Magdalena Walo

Szerokie ujęcie
Kino i humor || Barbara Rusinek
Odejść z Omelas albo trzeci rodzaj antyutopii, część 1 || Łukasz Grela

Obiektywnie/rysunkowo
Nieznana historia polskiej animacji, cześć I. Animowany serial dla dzieci w PRL-u || Iga Lipińska

Recenzje
Podbródek George’a Clooneya || Alicja Mazurkiewicz
Gdy bogowie przypomną sobie o królach || Michał Kucharczyk
Wszyscy jesteśmy bohaterami || Monika Boguska
Zwichnięty kręgosłup dźwięków || Karolina Dzieniszewska

Poza kinem
Mniej znaczy więcej – wizerunki transseksualistów w serialach || Mateusz Piesowicz
Konflikt panów i poddanych z perspektywy Muriel Tramis || Filip Jankowski

17. mm
Ranking oscarowy
Na marginesie
Made for China || Ariana Jeż