Sebastian (1976, reż. Derek Jarman)
Ciało
Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,
zajmowanie się cielesnością nigdy nie należało do zadań łatwych. Temat ten budzi nieodmiennie poczucie wstydu i stanowi dla wielu przekroczenie granicy prywatności. Tymczasem to właśnie transformacje jakie ciało przechodzi z upływem czasu i jakim sami go poddajemy, są ważnym elementem naszej tożsamości. Ada Kotowska sugeruje nawet, że w Hollywood wygląd jest głównym i najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę podczas poszukiwania właściwego aktora do roli. Łukasz Grela z zupełnie innej perspektywy patrzy na ekranową cielesność. W kontynuacji swojego artykułu o splatsticku dowodzi po raz kolejny, że pomysły twórców filmowych w spektakularnej dezintegracji członków ludzkiego ciała są wprost oszałamiające.
W dziale Szerokie ujęcie nasza szanghajska wysłanniczka, Maja Korbecka, pisze o gwieździe chińskiego kina lat 20. Ruan Lingyu przez pryzmat filmu Aktorka, zadając przy okazji pytanie o to, jaki jest stosunek aktora do roli, w którą się wciela. Alicja Mazurkiewicz zdaje z kolei relację z tegorocznej edycji Etiudy&Animy, zwracając uwagę na rozdarcie festiwalu między tradycją a anachronizmem. Jan Sławiński postanowił podzielić się z nami refleksją nad sposobem, w jaki Guy Ritchie potraktował w swoich filmach postać Sherlocka Holmesa i dowieść, że paradoksalnie tym adaptacjom jest być może najbliżej do literackiego oryginału. O adaptacjach pisze także Jędrzej Kościński, sięgając jednak po zupełnie odmiennego twórcę – Érica Rohmera. Jeśli jeszcze nie wiecie, że u zarania swojej kariery wybitny francuski reżyser adaptował Edgara Alana Poe i Lwa Tołstoja, koniecznie sięgnijcie do tekstu Jędrzeja.
Po raz kolejny Łukasz Kolender samotnie stoi na straży działu Obiektywnie/rysunkowo i pisze w tym numerze o Ninie Paley, rewolucjonistce ze złamanym sercem, której pieniądze nie były potrzebne, żeby stworzyć pełnometrażowy film animowany.
Za to w styczniu Poza kinem dużo się dzieje. Aleksander Małecki stara się przeżyć razem z bohaterami wojenną zawieruchę w grze This War of Mine. Przekonajcie się sami, czy rzeczywiście mamy do czynienia w tym wypadku z „Simsami w czasach zagłady”. Filip Jankowski podążając konsekwentnie drogą, którą obrał już kilka miesięcy temu, pisze o niezależnym francuskim twórcy gier i przenosi się do melancholijnego świata Érica Chahiego. Niezmiennie wierny serialom Mateusz Piesowicz wziął na warsztat The Missing badając, czym zasłużył sobie ten „kryminał… ale tylko trochę” na uznanie krytyków i publiczności.
Tymczasem już niedługo poznamy nominacje do Oscarów, co rozpocznie chyba najgorętszy okres w roku, jeśli chodzi o frekwencję w kinach. Nasi recenzenci jeszcze nieopanowani tą gorączką zajęli się filmami, które w wyścigu o złotą statuetkę raczej udziału nie wezmą. O Johnie Wicku, Listach od nieznajomego, Obcym ciele i Małym Quinquinie piszą Dominika Zielińska, Mateusz Góra, Weronika Fryben oraz Krzysztof Siwoń.
A na deser jeszcze kilka słów o grach. W dziale 17 mm. szukajcie felietonu Ariany Jeż o Elicas Escape, a w nim odpowiedź na to, jaka organizacja stoi za tym projektem!
Redakcja „16 mm”
W powiększeniu
Transformacje, czyli idź być brzydkim gdzie indziej || Ada Kotowska
Wywinąć orła w kałuży krwi, czyli krótka historia splatsticku. Część 2 || Łukasz Grela
Szerokie Ujęcie
Holmes Guya Ritchiego – twórcza zdrada czy przykładne odwzorowanie? || Jan Sławiński
Poe, Tołstoj i gawędziarz. Berenice i Sonata Kreutzerowska w ujęciu Érica Romera || Jędrzej Kościński
Ruan Lingyu czyli powtórne życie bogini || Maja Korbecka
21. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anime: Między tradycją a anachronizmem || Alicja Mazurkiewicz
Obiektywnie/Rysunkowo
Nina Paley – rewolucjonistka o złamanym sercu || Łukasz Kolender
Recenzje
Gdzie diabeł mówi dobranoc? || Krzysztof Siwoń
Ciało moralnego niepokoju || Weronika Fryben
Grzechy główne kina gejowskiego || Mateusz Góra
Buntownik z powodu || Dominika Zielińska
Poza kinem
Osiem lat bólu || Mateusz Piesowicz
Oszukać śmierć || Aleksander Małecki
Melancholijny świat gier Érica Chahiego || Filip Jankowski
17. mm
„War. War never changes” || Ariana Jeż
Ranking vol.10
Na marginesie