Nr 43: Bilans

BILANS

Drogie Czytelniczki i Czytelnicy,

2020 rok zmierza ku końcowi, nadszedł więc czas na podsumowania. Tym razem to zadanie nie jest jednak łatwe i przyjemne, bo ostatnie dwanaście miesięcy przyniosło wielki kryzys pandemiczny, wpływający na wszystkie sfery naszego życia. Toczy on kulturę i przemysł filmowy od środka. Przekładanie premier i festiwali, zamykanie kin, niepewna sytuacja ludzi z branży stanowią tylko część problemów, których nie da się przemilczeć. Kultura krwawi, ale z drugiej strony pozwala znaleźć ukojenie w dziwnej i niestabilnej rzeczywistości. Najnowszy numer czasopisma „16mm” ma zatem charakter słodko-gorzki, zgodnie z duchem czasów. Obok tematów izolacji i śmierci, psychicznego rozstrojenia jednostki czy przeczucia końca pojawia się w nim zachwyt nad dziełami przywracającymi wiarę w sens tworzenia, misję sztuki czy walkę o własną godność. Nie sposób dokonać kompletnego bilansu tak niezwykłego roku, ale mamy nadzieję, że w tekstach naszych autorów znajdziecie nieoczywiste podsumowanie nastrojów i niepokojów, które wspólnie dzielimy.

Jak zawsze zapraszamy też na nasz fanpage i profil na Instagramie. Kolejnego numeru „16mm” możecie się spodziewać już w lutym!

Zapraszamy do lektury,
Redakcja czasopisma „16 mm”

W powiększeniu

Podsumowanie 2020 roku – Ranking najlepszych filmów
Wegetacja, kontemplacja, transformacja || Daniel Warden
Wokół Zmęczonej śmierci Fritza Langa || Michał Stencel

Szerokie ujęcie

Filmuję ciało w oczekiwaniu na polepszenie. Wywiad z Domką Spytek|| Emilia Kutrzeba
Y2K-oniec świata. Rozmowa z Darią Godyń|| Emilia Kutrzeba
Dobrze napisane dialogi oryginalne dodają skrzydeł tłumaczowi. Wywiad z Bartkiem Fukietem || Justyna Leszek
GŁOS Z DKFU: Niepoprawnie politycznie o poważnych problemach nastolatków – Śmiertelne zauroczenie || Jasiek Bryg

Recenzje

Dzieci i ryby głos mają|| Siergiej Szerszniew
Rodzinne wakacje || Paweł Kędziora
Dwie kobiety przeciwko światu|| Gabriela Andrzejewska
Tylko dla wytrwałych|| Mateusz Tkaczyk

/na stronie głównej – Nasz Czas (2018, Carlos Reygadas) / z materiałów prasowych Gutek film