No 8: Guilty Pleasure

ColorSlide03LPriscilla, królowa pustyni (1994, reż. Stephan Elliott)

GUILTY PLEASURE

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

przyznajcie się! Każdy z Was, podobnie jak wszyscy autorzy piszący do nowego wydania „16 mm”, ma swoje wstydliwe sekrety. W tym miesiącu odkrywamy więc dywan, pod który zamietliśmy nasze guilty pleasures. W tym numerze piszemy o wszystkim, co skrywają mroki nocy, pozwalające na samotne seanse bez niewygodnych świadków. Zapraszamy Was w podróż niemal tak niezwykłą (i kiczowatą), jak bohaterki Priscilli, królowej pustyni i goście doktora Franka-N-Furtera w Rocky Horror Picture Show.

O tym, czym jest guilty pleasure i dlaczego wstydzimy się do przyznać do oglądania niektórych filmów czy seriali pisze Ada Kotowska. Łukasz Grela zajmuje się wybuchowym połączeniem horroru i komedii, czyli splatstickiem (nie mylić ze slapstickiem!). Niemniej ekstremalnych wrażeń dostarcza lektura tekstu Moniki Boguskiej dotyczącego Gregga Arakiego – jednego z głównych twórców ruchu New Queer Cinema w latach 90. Z kolei swoją pasją do rekinów podzieli się z Wami Ewelina Leszczyńska – specjalistka od najgorszych filmów na świecie, które – o dziwo – zdobywają coraz większe grono fanów.

W Szerokim ujęciu także nie zabraknie guilty tematów. Grzegorz Fortuna, kolekcjoner kaset VHS i doktorant Uniwersytetu Gdańskiego, podzielił się z Mateuszem Wiśniewskim najbardziej kiczowatymi tytułami w swojej imponującej kolekcji. Za to Ariana Jeż dowiedziała się od Mariusza Siergiejewa, jakie są szczegóły (ciężkiej) pracy w branży gier. Oprócz wywiadów, stanowiących nowość w „16 mm”, przygotowaliśmy tradycyjnie nietradycyjne i liczne relacje. Maja Korbecka, która właśnie poznaje uroki i mroki Szanghaju, pisze o prawdziwym obliczu „Perły Orientu” przez pryzmat No. 89 Shimen Road Shu Haolun. Ada Minge postanowiła podzielić się z nami swoimi doświadczeniami zgromadzonymi podczas 5. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Nie zapomnijcie też dowiedzieć się, czemu Janek Sławiński uważa, słusznie!, Kevina Smitha za geeka i co właściwie robią hydraulicy na Gwieździe Śmierci. Miło nam też poinformować, że zaczynamy publikować w języku angielskim. W tym miesiącu zapraszamy do lektury tekstów Mai Korbeckiej i Ady Minge!

Dział Poza kinem opanowali w tym wydaniu groznawcy. Filip Jankowski przybliża nam sylwetkę krnąbrnego Jeana-Louisa Le Bretona, prekursora francuskich gier wideo. Pozostając w klimacie tematu numeru, w podróż do wirtualnych światów Goichiego Sudy, balansującego na granicy sztuki i kiczu, zabierze nas Wojciech Nowak. Za to wierny serialom Mateusz Piesowicz zajął się analizą narracyjnej niezwykłości The Affair.

Obiektywnie/Rysunkowa sekcja „16 mm” podzieliła się tym razem równo między animację a twórczość dokumentalną. Iga Lipińska w swoim świetnym tekście powraca do czasów, kiedy z wypiekami na twarzy czekała na kolejny odcinek ukochanej bajki o Scooby Doo i jego przyjaciołach. Ada Minge zajmuje się z kolei genialnymi esejami filmowymi Arthura Lipsetta.

A czy wizyta w kinie w tym miesiącu też może być guilty pleasure? Nasi recenzenci stwierdzają, że niestety/na szczęście nie. Weronika Fryben docenia, choć nie bezkrytycznie, Lewiatana, zaś Mateusza Górę uwiódł Zimowy sen. Alicja Mazurkiewicz wchodzi w skórę wykluczonych dziewczyn tworzących własny zespół w We Are the Best, Paulinę Richert cieszy, że Jeziorak jest kryminałem na międzynarodowym poziomie, a Ada Minge dostrzega przełom (chociaż czy nie tylko pozorny?) w twórczości Xaviera Dolana za sprawą Mamy.

Kiedy oczy zaczną boleć Was od kolejnych liter, koniecznie zobaczcie halloweenowe (a jakże, w końcu przełom października i listopada jest bardzo guilty) rysunki Łukasza Kolendra!

Redakcja „16 mm”

W powiększeniu
Guilty pleasure w dobrej sprawie – Apokaliptyczna Trylogia Gregga Arakiego || Monika Boguska
Kiedy nikt nie widzi… || Ada Kotowska
Wywinąć orła w kałuży krwi, czyli krótka historia splatsticku. Część 1 || Łukasz Grela
Największe katastrofy z małego ekranu || Ewelina Leszczyńska

Szerokie ujęcie
„Po pracy jest… praca” || Ariana Jeż
Shanghai on/off screen. No. 89 Shimen Road Shu Haolun || Maja Korbecka (pl/eng)
Kevin Smith: inspiracje || Jan Sławiński
Pieniądzem i piórem. Relacja z 5. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja || Ada Minge
VHS : Reaktywacja || Mateusz Wiśniewski

Obiektywnie/Rysunkowo
…gdyby nie te wścibskie dzieciaki! I pies! || Iga Lipińska
Kolażysta ery atomu || Ada Minge (pl/eng)

Recenzje
Kapadocka psychodrama || Mateusz Góra
DIY: Punkowa rebelia || Alicja Mazurkiewicz
Dzikość dysfunkcyjnych || Ada Minge
Próba światowości || Paulina Richert
Hiobowe wieści zza wschodniej granicy || Weronika Fryben

Poza kinem
Perspektywy na romans || Mateusz Piesowicz
Wirtualne światy Goichiego Sudy – kicz ocierający się o sztukę, czy sztuka na granicy kiczu? || Wojciech Nowak
Jean-Louis Le Breton – kontestator wśród projektantów gier || Filip Jankowski

17. mm
Ranking vol.8
Na marginesie