No 3: Pornografia

191.x600.feat.sexmovies.9.59 1/2 tygodnia (1986, Adrian Lyne)

PORNOGRAFIA

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

w tym miesiącu proponujemy Wam odważny przeskok od kojarzonego z dzieciństwem świata baśni wprost do branży porno. Czego by bowiem nie powiedzieć o seksie, trzeba przyznać, że od setek tysięcy lat wciąż w równym stopniu rozpala umysły. Pozwala sprawować władzę, może złamać karierę (albo pomóc ją zrobić!), być źródłem rozkoszy, ale i cierpienia, a nawet wpłynąć na losy świata. Nic więc dziwnego, że człowiek od zawsze usiłował go przedstawić, czy to za pomocą malarstwa, czy rzeźby. I nie zawsze były to przedstawienia mające na celu wzbudzenie czysto estetycznego zachwytu! Często ich główną funkcją było po prostu wywołanie u widza podniecenia.

Zupełnie nowe możliwości przed pornografią otworzyła fotografia – oto człowiek mógł w końcu przyjrzeć się rejestracji, dokumentalnemu zapisowi cudzego ciała, a mało tego, mógł też nosić je zawsze przy sobie, bądź ukryć na dnie szafy. Jednak bez wątpienia, to filmowi należy się w tej kwestii miano rewolucjonisty – utrwalone na taśmie ciała nie tylko ożyły, ale niedługo potem także przemówiły.

W tym miesiącu w dziale W powiększeniu znajdziecie tekst Agi Kaczmarek, w którym śledzi ona drogę naszych seksualnych zainteresowań i zastanawia się po co sięgniemy, kiedy torture porn uznamy już za rzecz powszednią. Dominika Zielińska z kolei próbuje określić gdzie dokładnie sytuują się granice naszej przyzwoitości, a Ada Kotowska analizuje czy i jak filmowa nagość wpływa na nasze ogólne postrzeganie dzieła filmowego. Kaja Łuczyńska obnaża tajemnice męskiego striptease’u, Ada Minge przygląda się potyczce Jamesa Franco z queerem, zaś Tomasz Lasek zdradza jaki jest Męski punkt widzenia jeśli chodzi o kwestię słynnych filmowych rozpustników.

Kontynuując swój cykl Szufladka: „Kino Azjatyckie” Maja Korbecka w mini-relacji z Berlinale zastanawia się czy China Goes West i stara się scharakteryzować rosnącą popularność kina chińskiego. Jędrzej Kościński przybliża zaś twórczość Maurice’a Pialata. Wszystko to w dziale Szerokie Ujęcie.

W dziale Obiektywnie/rysunkowo Łukasz Kolender zajmuje miejsce w Teatrzyku absurdu Bruno Bozzetto, a ponadto znajdziecie tam tekst Igi Lipińskiej, w którym rozważa czy możemy mieć do czynienia z Nową Polską Szkołą Animacji.

A co nowego Poza kinem? Tym razem Mateusz Piesowicz bierze na warsztat serial Klondike, ale niestety żadnego złota nie udaje mu się w nim znaleźć. Dlaczego? Przekonajcie się sami. Pisze także o największym chyba zaskoczeniu tegorocznych Złotych Globów – Brooklyn 9-9.

Jeśli natomiast zastanawiacie się na co warto się wybrać do kin w tym miesiącu, to zajrzyjcie do działu Recenzje, gdzie Justyna Adamczyk pochyla się nad prawdziwym przesłaniem Co jest grane, Davis?, Monika Boguska wcale nie broni Obrońców skarbów, a Mateusz Góra próbuje ustalić zawartość „włoskości” w Wielkim pięknie. Alicja Mazurkiewicz natomiast mierzy się z krwiopijczymi bohaterami najnowszego dzieła Jarmuscha, obok niej w szranki z trzystu Grekami z filmu Noama Murro staje Jan Sławiński, zaś Ada Minge rusza w podróż przez amerykańskie bezdroża ukazane w Blue Highway.

Jak zwykle polecamy też zajrzeć do 17. mm, gdzie, poza nieodzownym rankingiem filmów i komiksem, w tym miesiącu znajdziecie także Oscar-żenia, które padły z ust Mateusza Góry, Łukasza Kolendra i Macieja Kozaka oraz esej-wyznanie Tomasza Laska dotyczący filmów, porno i kondycji polskiej telewizji.

Życzymy emocjonujących doznań (i oczywiście miłej lektury)!
Redakcja 16mm

W powiększeniu
Leather Whatever. Pornoimpresja || Ada Minge
Ewolucja seksualności w kinie. Dlaczego sięgamy po torture porn? || Aga Kaczmarek
Męski punkt widzenia || Tomasz Lasek
Goło i wesoło || Kaja Łuczyńska
Komu opłaca się striptiz || Ada Kotowska
Granice przyzwoitości || Dominika Zielińska

Szerokie ujęcie
Szufladka „Kino azjatyckie”: Berlinale: China goes west? || Maja Korbecka
Maurice Pialat i jego arogancki spacer w stronę własnego kina || Jędrzej Kościński

Obiektywnie/Rysunkowo
Świat w pigułce: Teatrzyk absurdu || Łukasz Kolender
Czy polska animacja zmartwychwstaje? || Iga Lipińska

Recenzje
Siódmy syn swojej matki || Alicja Mazurkiewicz
Spartan nie ma || Jan Sławiński
Pogrobowiec Felliniego || Mateusz Góra
Moralizator George || Monika Boguska
Długie pożegnanie || Ada Minge
Muzyczny tramp || Justyna Adamczyk

Poza kinem
Nie wszystko złoto, co się świeci || Mateusz Piesowicz
Świat według Peralty || Mateusz Piesowicz

17.mm
Ranking nowości
OSCAR-ŻENIA
TVP, PORNO I KASETY WIDEO || Tomasz Lasek
Na marginesie