Nr 38: TECHNOLOGIA

TECHNOLOGIA

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

Nie sposób myśleć dziś o technologii jako narzędziu, które w każdej chwili możemy odłożyć na półkę. Technologia została z nami na dobre, stała się integralną częścią doświadczania codzienności i niewidocznym komponentem każdego działania. Z rozmaitych ekranizacji wizji przyszłości wyłania się obraz, który zbiera i wyraziście eksponuje nasze technologiczne lęki oraz nadzieje, które towarzyszą nam już od dawna.

Tym samym dział „W powiększeniu” poświęcamy refleksji wokół tematów, które od dekad stanowią jeden z ulubionych motywów technologicznych dystopii. Dorota Żak bierze pod lupę osiemnaście krótkometrażówek składających się na antologię „Miłość, Śmierć i Roboty” produkcji Netlfixa. Z kolei o „Psycho-Pass” Naoyoshi Shiotani i Katsuyuki Motohiro, czyli niezwykle oryginalnym serialu anime spod znaku cyberpunk pisze Danuta Repelowicz.

Nieoczywistym tropem w kontekście filmowych „technologii” podąża również Wiktoria Tombarkiewicz, a to za sprawą powrotu do filmu „Truman Show”. W tekście „Multimedialne więzienie” przeczytacie o technikach elektronicznego nadzoru i totalitarnych systemach sprawowania władzy, które po ponad dwudziestu latach, które mijają od premiery filmu Petera Weira, okazują się niepokojąco aktualne. W tekście Mateusza Rosickiego przeczytacie o największych krytykach technologii w kontekście filmowego modernizmu.

W dziale „Szerokie ujęcie” tym razem sięgamy w przeszłość! W tekście „Wróg ludu” Artur Borowiecki dokonuje szczegółowej analizy scenariusza filmu „Powidoki” Andrzeja Wajdy, a Krzysztof Ruben wspomina wrażenia z pierwszego seansu „Incepcji” Christophera Nolana.

Na koniec jak zwykle zachęcamy do przeczytania recenzji premierowych filmów! O „To my”, drugim filmie Jordana Peele’a pisze dla nas Bartek Tesarz. Debiutancki film Bootsa Riley’a, „Przepraszam, że przeszkadzam” ocenia Małgorzata Mączko, a „Monument” Jagody Szelc recenzuje Piotr Nyga. Nie zabraknie także refleksji Patryka Rzemyszkiewicza na temat filmów „Witajcie w Marwen” Roberta Zemeckisa i „Girl” Lukasa Dhonta.

Jak zawsze zapraszamy na naszą stronę internetową oraz fanpage. Kolejnego numeru „16mm” możecie spodziewać się już pod koniec kwietnia!

Redakcja 16mm

W powiększeniu
Animacje, maszyny i emocje || Dorota Żak
Multimedialne więzienie – refleksje nad filmem „Truman Show” || Wiktoria Tombarkiewicz
Ludzka psychika jako dźwignia społecznego porządku: diagnoza „Psycho-Pass” || Danuta Repelowicz
Krytycy technologii || Mateusz Rosicki

Szerokie ujęcie
Wróg ludu – raport scenariuszowy filmu „Powidoki” || Artur Borowiecki
Prośba wielkiej wagi || Krzysztof Ruben

Recenzje
USa. „To my” || Bartek Tesarz
Rewolucja w Mordorze. „Przepraszam, że przeszkadzam” || Małgorzata Mączko
Powrót do… nieudolności?. „Witajcie w Marwen” || Patryk Rzemyszkiewicz
Monolit. „Monument” || Piotr Nyga
Nie moje. „Girl” || Patryk Rzemyszkiewicz

/na stronie głównej – „Ona” (2013, reż. Spike Jonze)