Nr 36: Muzyka

MUZYKA

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

Bogactwo odniesień do zdobyczy muzyki popularnej we współczesnym kinie jest niepodważalne. Wystarczy wspomnieć ostatni sukces „Bohemian Rhapsody” czy „Narodzin gwiazdy”, aby dostrzec zainteresowanie twórców filmowych fenomenem zespołów, wirtuozów, solistów, kompozytorów, czy fonograficznych zjawisk, które urosły do rangi legendy. Styczniowy numer magazynu „16 mm” poświęcamy wszystkim tym, którzy za sprawą swoich muzycznych oddziaływań zmienili oblicze kina!

W dziale „Powiększenie” Małgorzata Mączko pisze o muzycznych obliczach twórczości Gaspara Noe, który porusza się w swoich filmach między dwoma skrajnymi muzycznymi rejestrami: od techno do muzyki klasycznej, od Bangaltera do Beethovena. W nieco nostalgiczny nastrój wprowadzi nas Krzysztof Ruben. W tekście „Zabawa dla wyobraźni” poszukuje on śladów dźwięków, które pamiętają wiele ważnych spraw w twórczości Jima Morrisona i Iana Curtisa.

W „Szerokim ujęciu” odbiegamy nieco od tematu numeru i przedstawiamy teksty dotyczące świata seriali telewizyjnych i gier wideo. Artur Borowiecki pisze o fenomenie „Ślepnąc od świateł”, wpisując najnowsze dzieło Krzysztofa Skoniecznego w pojęcie neoseriali, a Piotr Hadyna poddaje analizie twórczość Tomasza Wasilewskiego, poszukując w nich wariacji na temat miłości niemożliwej do spełnienia. Natomiast Jasiek Bryg udaje się tropem kobiecych postaci w grach wideo. Jak się okazuje nie tylko przygodami Lary Croft żyją gracze na całym świecie.

Nie zapomnijcie także dowiedzieć się, co warto nadrobić w kinach! W dziale „Recenzje” Bartek Tesarz szuka śladów nierówności rasowej w Stanach Zjednoczonych w filmie „Green Book”, Mateusz Rosicki wraz z Paolo Sorrentino wybiera się na imprezę do Silvio Berlusconiego („Oni”), Patryk Rzemyszkiewicz odmawia kolejnej kolejki bohaterkom filmu „Zabawa, zabawa”, zaś Pola Biblis bierze na tapetę „Spider-Man Uniwersum” – fantastyczną animację rozbujaną w rytm rapu i Nowego Jorku, wypełnioną jaskrawymi kolorami i graffiti. Nie zabraknie także refleksji Anny Godoń nad „Bumblebeem” Travisa Knighta, który roztopił stalowe serca robotów stworzonych przez Michaela Baya, a także opowieści o opiekunce do dzieci obdarzonej niesamowitymi zdolnościami („Marry Popins powraca”), którą snuje dla Was Dorota Żak.

Zapraszamy na naszą stronę internetową oraz fanpage. Kolejnego numeru „16mm”, możecie spodziewać się już pod koniec lutego!

Redakcja 16mm

W powiększeniu
Eklektyczny wizjoner. Muzyczne oblicza twórczości Gaspara Noe || Małgorzata Mączko
Zabawa dla wyobraźni || Krzysztof Ruben

Szerokie ujęcie
Ślepnąc od złożonej narracyjność. „Ślepnąc od świateł” jako przykład nowej jakości wśród polskich seriali || Artur Borowiecki
Kobiecy eskapizm w kinie Tomasza Wasilewskiego || Piotr Hadyna
Nie tylko Lara Croft. Historia kobiecych postaci w grach wideo || Jasiek Bryg

Recenzje
Droga na skróty. „Green Book” || Bartek Tesarz
Konające imperium. „Oni” || Mateusz Rosicki
No i po zabawie. „Zabawa, zabawa” || Patryk Rzemyszkiewicz
Whatever a spider can. „Spider-Man Uniwersum” || Pola Biblis
Czy roboty potrafią płakać? || Anna Godoń
Zbyt dużo cukru w łyżce cukru || Dorota Żak 

/na stronie głównej – „Control” (2007, reż. Anton Corbijn)