Aktualny numer

(NIE)WIDZIALNOŚĆ

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki,

Ten sezon rozpoczynamy jednym z najbardziej wieloznacznych tematów, jakie do tej pory gościł na łamach „16mm”! Tuż przed wakacjami nakładem wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego  ukazał się tom „(Nie)widzialne kobiety kina” pod redakcją Małgorzaty Radkiewicz oraz Moniki Talarczyk poświęcony różnym wymiarom widzialności kobiet w kulturze filmowej. Nasz numer jest reakcją na ów problem, ale zarazem próbą wyjścia daleko poza przyjęte we wspomnianej publikacji kryterium. Redakcja 16 mm proponuje nieco inną perspektywę, wskazując, że zjawisko (nie)widzialności czai się na każdym kroku. Tworzy panoramę zjawisk pominiętych w obszarze współczesnego kina.

W dziale „Powiększenie” eksponujemy przede wszystkim twórców i dzieła zapomniane, których dostrzeżenia niejednokrotnie pozwala przepisać na nowo historię kina. W tekście „Syzyf w getcie” Olek Młyński bierze pod lupę film „Killer of Sheep” Charlesa Burnetta, który poprzedzał twórczość Spike’a Lee o niemal dekadę, a który ujrzał światło dzienne dopiero 28 lat po swoim powstaniu. Natomiast Miron Kądziela pochyla się nad wciąż nieopisanymi obliczami kina Harmony’ego Korine’a.

Blisko fenomenu (nie)widzialności pozostają również nasze autorki. Magdalena Narewska zastanawia się, czy szesnastomilimetrowa twórczość Mayi Deren i Jeana Roucha jest dziś jedynie przeterminowanym, archaicznym materiałem, czy może perełkami wytyczającymi wciąż funkcjonalne ścieżki dbania o klarowność rejestrowanych zjawisk w świecie postprawdy. Ida Marszałek opowiada o Alexandrze McQueenie – ekscentrycznym geniuszu i chuliganie angielskiej mody, a Sara Karmańska oddaje głos przedstawicielom Kina Bliskiego Wschodu.

W tym miesiącu „Szerokie ujęcie” poświęciliśmy głównie festiwalom filmowym. Szesnastomilimetrowa delegacja w składzie: Basia Marmuszewska, Bartek Tesarz, Mateusz Słowik, Kajetan Zgubieński, Łukasz Kiełpiński, Dawid Dróżdż i Mateusz Demski podsumowują konkurs główny i konkurs Inne Spojrzenie 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W „Szerokim ujęciu” nie zabraknie również przemyśleń Krzysztofa Ruben wokół „Ostatniego dnia lata” Tadeusza Konwickiego pokazywanego w ramach Klubu Filmowego Ambasada w Katowicach.

Na koniec jak zwykle zachęcamy do przeczytania recenzji premierowych filmów! O „Climaxie”, czyli kinie dyskomfortu w wydaniu Gaspara Noe pisze Łukasz Kiełpiński. Nie zabraknie również refleksji Idy Marszałek na temat „Dogmana”, najnowszego filmu Matteo Garrone, a także rozważań Patryk Rzemyszkiewicza wokół krótkich metraży Studia Munka.

Jak zawsze zapraszamy na naszą stronę internetową oraz fanpage. Kolejnego numeru „16mm” możecie spodziewać się już w listopadzie!

Redakcja 16mm

W powiększeniu
Syzyf w getcie || Olek Młyński
Relacje z apokalipsy. Dwa oblicza Harmony’ego Korine’a || Miron Kądziela
Prawdziwsze niż prawda. Choreografia autentyki u Mayi Deren i Jeana Roucha || Magdalena Narewska
Tożsamość McQueena || Ida Marszałek
Daleki Bliski Wschód || Sara Karmańska

Szerokie ujęcie
HOT – 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
NOT – 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Czy warto być niewidzialnym? || Krzysztof Ruben

Recenzje
Opium w rosole. „Climax” || Łukasz Kiełpiński
Pieskie życie. „Dogman” || Ida Marszałek
Wielki czas krótkich metraży. „Najlepsze polskie 30′ ze Studia Munka” || Patryk Rzemyszkiewicz

/na stronie głównej – „Killer of Sheep” (1979, reż. Charles Burnett)